Έως 75% Ενίσχυση: Προκηρύχθηκε ο Γ’ κύκλος του Καθεστώτος «Μεταποίηση – Εφοδιαστική αλυσίδα» του Αναπτυξιακού Ν.4887/22 με συνολικό προϋπολογισμό 150 εκατ. €

Εισαγωγή
Προκηρύχθηκε ο γ’ κύκλος του καθεστώτος «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα», το οποίο στοχεύει στην ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων που αφορούν τον τομέα της μεταποίησης, εξαιρουμένης της μεταποίησης γεωργικών προϊόντων, καθώς και τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Στόχος είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά.
O συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 150.000.000€, εκ των οποίων 75.000.000€ διατίθενται για φορολογικές απαλλαγές, ενώ τα υπόλοιπα 75.000.000€ αφορούν επιχορηγήσεις, επιδοτήσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης και επιδότηση του κόστους της νέας απασχόλησης, με χρηματοδότηση από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Επιλέξιμοι Δικαιούχοι & Προϋποθέσεις συμμετοχής
Δικαιούχοι του καθεστώτος «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα» είναι οι φορείς επενδύσεων που δραστηριοποιούνται ή πρόκειται να δραστηριοποιηθούν στην ελληνική επικράτεια κατά το χρόνο έναρξης των εργασιών του επενδυτικού τους σχεδίου και έχουν μία από τις ακόλουθες νομικές μορφές:
Ειδικότερα, δικαιούχοι είναι:
- Εμπορικές εταιρείες (Α.Ε., Ε.Π.Ε., Ι.Κ.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε. κ.λπ.),
- Συνεταιρισμοί,
- Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (ΑΣ), Ομάδες Παραγωγών (Ο.Π.), Αστικοί Συνεταιρισμοί και Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (Α.Ε.Σ.),
- Εταιρείες υπό συγχώνευση, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν ολοκληρώσει τις απαιτούμενες διαδικασίες δημοσιότητας πριν την έναρξη των εργασιών του επενδυτικού σχεδίου,
- Κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα,
- Δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις καθώς και οι θυγατρικές τους, εφόσον:
- Δεν έχουν αναλάβει την εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού,
- Δεν τους έχει ανατεθεί αποκλειστικά από το κράτος η παροχή υπηρεσιών,
- Δεν επιχορηγείται η λειτουργία τους με δημόσιους πόρους κατά τη διάρκεια τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεών τους.
Στο καθεστώς «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα» εντάσσονται επενδυτικά σχέδια με ολοκληρωμένο χαρακτήρα αρχικής επένδυσης, τα οποία υλοποιούνται στον κλάδο της μεταποίησης (εκτός γεωργικών προϊόντων) και στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Για να είναι μια επένδυση επιλέξιμη, πρέπει η δραστηριότητά της να περιλαμβάνεται στους επιλέξιμους Κωδικούς Αριθμούς Δραστηριότητας (ΚΑΔ), όπως αυτοί ορίζονται στην Εθνική Ονοματολογία Οικονομικών Δραστηριοτήτων.
Οι μορφές επενδυτικών σχεδίων που χρηματοδοτούνται είναι:
Θεμελιώδης αλλαγή παραγωγικής διαδικασίας: Επενδύσεις που αφορούν ριζικό εκσυγχρονισμό της παραγωγής. Για μεγάλες επιχειρήσεις υπάρχει πρόσθετη προϋπόθεση οι επιλέξιμες δαπάνες πρέπει να υπερβαίνουν τις αποσβέσεις των 3 τελευταίων φορολογικών ετών των στοιχείων του ενεργητικού, τα οποία συνδέονται με τη δραστηριότητα που πρόκειται να εκσυγχρονιστεί. Αν δεν αποτυπώνονται σαφώς οι συνδεόμενες με τη δραστηριότητα αποσβέσεις των στοιχείων του ενεργητικού, θεωρείται ότι δεν πληρείται η ως άνω προϋπόθεση.
Ίδρυση νέας παραγωγικής μονάδας
Επέκταση της παραγωγής υφιστάμενης εγκατάστασης: την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας υφιστάμενης εγκατάστασης (μονάδας)
Την διαφοροποίηση της παραγωγής υφιστάμενης εγκατάστασης (μονάδας): Αυτή η μορφή επένδυσης περιλαμβάνει την εισαγωγή νέων προϊόντων ή υπηρεσιών, τα οποία δεν έχουν παραχθεί ή παρασχεθεί ποτέ στο παρελθόν από τη συγκεκριμένη εγκατάσταση, με τον όρο, ότι οι ενισχυόμενες δαπάνες υπερβαίνουν τουλάχιστον κατά διακόσια τοις εκατό (200%) τη λογιστική αξία των στοιχείων ενεργητικού που χρησιμοποιούνται εκ νέου, όπως η αξία αυτή έχει καταγραφεί στο φορολογικό έτος, που προηγείται της αίτησης υπαγωγής του επενδυτικού σχεδίου.
Βασική Προϋπόθεση Συμμετοχής για τους Δυνητικούς Δικαιούχους – Χαρακτήρας Κινήτρου
Οι ενισχύσεις που χορηγούνται μέσω του παρόντος καθεστώτος λειτουργούν ως ουσιαστικό κίνητρο για την πραγματοποίηση επενδύσεων, μόνο εφόσον ο επενδυτής (δικαιούχος) έχει υποβάλει γραπτή αίτηση υπαγωγής πριν ξεκινήσει οποιαδήποτε εργασία ή ενέργεια που αφορά το επενδυτικό σχέδιο. Αυτό σημαίνει πως η υποβολή της αίτησης αποτελεί βασική προϋπόθεση, προκειμένου να θεωρηθεί ότι η ενίσχυση συνέβαλε στην υλοποίηση της επένδυσης.
Αν ο δικαιούχος έχει ήδη ξεκινήσει τις εργασίες του επενδυτικού σχεδίου πριν υποβάλει την αίτηση, τότε αυτή θεωρείται αυτομάτως μη αποδεκτή και απορρίπτεται. Επιπλέον, ακόμα και αν αρχικά εγκριθεί, η απόφαση μπορεί να ανακληθεί από τις αρμόδιες αρχές, ανεξαρτήτως του σταδίου στο οποίο βρίσκεται η επένδυση, εφόσον διαπιστωθεί ότι η έναρξη εργασιών προηγήθηκε της αίτησης.
Η παραπάνω διαδικασία ελέγχεται εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης, ώστε να διασφαλιστεί ότι το καθεστώς ενίσχυσης λειτουργεί σωστά ως κίνητρο και δεν χορηγούνται επιδοτήσεις σε έργα που έχουν ήδη ξεκινήσει χωρίς προηγούμενη έγκριση.
Προϋπολογισμός έργου, ύψος και ένταση Ενίσχυσης
Το ελάχιστο ύψος των επενδυτικών σχεδίων διαμορφώνεται με βάση το μέγεθος της επιχείρησης ή τον τύπο του φορέα που υποβάλλει την πρόταση. Συγκεκριμένα, οι απαιτήσεις είναι οι εξής:
- Για τις μεγάλες επιχειρήσεις, το κατώτατο όριο επένδυσης ορίζεται στο 1.000.000€. Αυτό σημαίνει ότι τα σχέδια με μικρότερο προϋπολογισμό δεν γίνονται δεκτά για χρηματοδότηση στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος.
- Οι μεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να υποβάλουν επενδυτικά σχέδια με ελάχιστο ποσό 500.000€, ώστε να πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής.
- Οι μικρές επιχειρήσεις έχουν ως όριο τα 250.000€, ενώ οι πολύ μικρές επιχειρήσεις πρέπει να προτείνουν έργα ύψους τουλάχιστον 100.000€.
- Ιδιαίτερη πρόνοια υπάρχει για τους φορείς κοινωνικής οικονομίας όπως οι Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις (Κοιν.Σ.Επ.), οι Αγροτικοί και Αστικοί Συνεταιρισμοί, οι Ομάδες Παραγωγών και οι Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις, οι οποίοι μπορούν να υποβάλουν επενδυτικά σχέδια από 50.000€ και άνω.
Παράλληλα, τα ποσοστά ενίσχυσης των επιλέξιμων δαπανών καθορίζονται βάσει των ανώτατων ορίων που προβλέπει ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων και φαίνεται παρακάτω:


Οι εντάσεις διαμορφώνονται με βάση το μέγεθος της επιχείρησης και την περιοχή όπου πραγματοποιείται η επένδυση. Ο βασικός διαχωρισμός γίνεται ως εξής:
Ειδικοί κανόνες ανά κίνητρο
- Για πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όλα τα κίνητρα εκτός της επιχορήγησης δίνονται στο μέγιστο ποσοστό του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων (ΧΠΕ).
- Η επιχορήγηση, όμως, δίνεται στο 80% του μέγιστου ποσοστού του ΧΠΕ
Για ειδικές περιπτώσεις επενδυτικών σχεδίων η επιχορήγηση μπορεί να ανέλθει στο 90% και στο 100% του ανώτατου ποσοστού του ΧΠΕ.
Για μεγάλες επιχειρήσεις
- Τα κίνητρα δίνονται στο 80% του ανώτατου ορίου, εκτός από τις ειδικές περιπτώσεις επενδυτικών σχεδίων, όπου μπορούν να φτάσουν το 100% του μέγιστου ποσοστού του ΧΠΕ.
Ενισχύσεις για ειδικές περιπτώσεις επενδυτικών σχεδίων
Αυξημένα ποσοστά ισχύουν για επενδυτικά σχέδια που:
- Υλοποιούνται σε ορεινές περιοχές (εκτός αστικών συγκροτημάτων Αττικής),
- Βρίσκονται κοντά στα σύνορα (μέχρι 30 χλμ),
- Βρίσκονται σε μικρά νησιά με λιγότερους από 3.100 κατοίκους,
- Αφορούν επαναλειτουργία ανενεργή βιομηχανικής μονάδας, υπό την προϋπόθεση ότι ο πάγιος εξοπλισμός της παλιάς μονάδας καλύπτει τουλάχιστον το 50% του κόστους της επένδυσης.
Ανώτατο όριο χρηματοδότησης
Το ανώτατο ποσό ενίσχυσης που μπορεί να λάβει κάθε επενδυτικό σχέδιο είναι ως 20.000.000€.
Είδη Ενισχύσεων
- Φορολογική απαλλαγή
- Επιχορήγηση
- Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing)
- Επιδότηση κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης
Βασικές κατηγορίες Επιλέξιμων Δαπανών περιφερειακών ενισχύσεων
Οι επιλέξιμες δαπάνες των επενδυτικών σχεδίων, για τις οποίες χορηγούνται περιφερειακές ενισχύσεις, περιλαμβάνουν τις ακόλουθες βασικές κατηγορίες:
- Επενδυτικές Δαπάνες σε Ενσώματα Στοιχεία Ενεργητικού
Αφορούν κυρίως τα παρακάτω:
- Κτιριακές εγκαταστάσεις: Περιλαμβάνονται δαπάνες για κατασκευή, επέκταση και εκσυγχρονισμό κτιρίων, ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων, διαμορφώσεις περιβάλλοντος χώρου, καθώς και έργα προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία.
- Περιορισμός: Το ανώτατο ποσοστό ενίσχυσης για τις κτιριακές δαπάνες δεν μπορεί να υπερβαίνει το 45% του συνολικού κόστους των ενισχυόμενων περιφερειακών δαπανών. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 70% για τα επενδυτικά σχέδια στον τομέα των Logistics (ΚΑΔ 52.29.19.03).
- Αγορά υφιστάμενων παγίων στοιχείων: Δίνεται η δυνατότητα χρηματοδότησης αγοράς κτιρίων, μηχανημάτων και εξοπλισμού από κλεισμένες (ανενεργές) επιχειρηματικές εγκαταστάσεις, υπό σωρευτικές προϋποθέσεις:
- Η μονάδα να έχει σταματήσει τη λειτουργία της.
- Ο αγοραστής να μην έχει σχέση με τον πωλητή (με εξαίρεση την περίπτωση μικρών επιχειρήσεων που εξαγοράζονται από πρώην εργαζόμενους).
- Η συναλλαγή να γίνεται σε τιμές αγοράς και να αφαιρείται οποιαδήποτε προηγούμενη επιχορήγηση στα ίδια στοιχεία.
- Καινούργια μηχανήματα και εξοπλισμός: Περιλαμβάνει αγορά και εγκατάσταση νέου τεχνολογικού εξοπλισμού, μεταφορικά μέσα εντός μονάδας και τεχνικές εγκαταστάσεις.
- Leasing μηχανημάτων (Χρηματοδοτική μίσθωση): Επιλέξιμα θεωρούνται τα μισθώματα leasing για καινούργιο εξοπλισμό, με βασική προϋπόθεση ότι με τη λήξη της μίσθωσης η κυριότητα του εξοπλισμού θα περάσει στον επενδυτή.
- Εκσυγχρονισμός ειδικών εγκαταστάσεων: Ενισχύονται επίσης δαπάνες που αφορούν εκσυγχρονισμό εξειδικευμένων παραγωγικών ή μηχανολογικών εγκαταστάσεων, που δεν σχετίζονται άμεσα με κτιριακές υποδομές.
2. Επενδυτικές Δαπάνες σε Άυλα Στοιχεία Ενεργητικού
Επιλέξιμες θεωρούνται δαπάνες σε άυλα στοιχεία ενεργητικού, οι οποίες αφορούν κυρίως την τεχνολογική αναβάθμιση και την οργανωτική βελτίωση της επιχείρησης. Ειδικότερα:
Επιλέξιμες Κατηγορίες Άυλων Δαπανών:
- Μεταφορά Τεχνολογίας: Περιλαμβάνονται δαπάνες για την αγορά:
- Δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.
- Αδειών εκμετάλλευσης.
- Ευρεσιτεχνιών.
- Τεχνογνωσίας και μη κατοχυρωμένων τεχνικών γνώσεων.
- Συστήματα Διασφάλισης και Ελέγχου Ποιότητας: Ενισχύεται η απόκτηση και εγκατάσταση:
- Συστημάτων πιστοποίησης.
- Λογισμικού.
- Συστήματος οργάνωσης και εσωτερικών διαδικασιών της επιχείρησης.
Για να θεωρηθούν επιλέξιμες οι άυλες δαπάνες, πρέπει να πληρούνται τα εξής:
- Αποκλειστική χρήση: Να χρησιμοποιούνται μόνο στην επιχειρηματική εγκατάσταση που ενισχύεται.
- Σύνδεση με την επένδυση: Να παραμένουν συνδεδεμένες με το συγκεκριμένο επενδυτικό έργο για το οποίο εγκρίθηκε η ενίσχυση και να διατηρούνται στα πάγια της επιχείρησης κατά τη διάρκεια της περιόδου τήρησης των μακροχρόνιων υποχρεώσεων.
- Αποσβεστέα στοιχεία: Να καταχωρούνται ως αποσβεστέα περιουσιακά στοιχεία της επιχείρησης.
- Αγορά από ανεξάρτητους τρίτους: Η αγορά να γίνεται σε τιμές αγοράς και μόνο από προμηθευτές που δεν έχουν σχέση συνδεδεμένου μέρους με τον αγοραστή.
Ποσοστιαίος Περιορισμός:
- Για Μεγάλες Επιχειρήσεις, οι επιλέξιμες δαπάνες για άυλα στοιχεία ενεργητικού δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 30% του συνόλου των ενισχυόμενων δαπανών Περιφερειακών Ενισχύσεων.
- Για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ), το αντίστοιχο όριο ανέρχεται στο 50%.
3. Μισθολογικό Κόστος Νέων θέσεων εργασίας
Το μισθολογικό κόστος των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται αποκλειστικά λόγω του επενδυτικού σχεδίου ενισχύεται για διάστημα δύο ετών από τη δημιουργία κάθε θέσης, περιλαμβάνοντας μισθούς και εργοδοτικές εισφορές, υπό την προϋπόθεση ότι οι θέσεις είναι πραγματικά νέες και το κόστος δεν έχει ήδη χρηματοδοτηθεί από άλλα προγράμματα.
Βασικές κατηγορίες Επιλέξιμων Δαπανών εκτός περιφερειακών ενισχύσεων
Η συγκεκριμένη κατηγορία δαπανών διέπεται από διαφορετική ένταση ενίσχυσης σε σχέση με τις περιφερειακές ενισχύσεις και περιλαμβάνει τα ακόλουθα είδη δαπανών:
- Δαπάνες για συμβουλευτικές υπηρεσίες προς ΜμΕ
- Δαπάνες για μέτρα ενεργειακής απόδοσης. Οι δαπάνες που αφορούν μέτρα ενεργειακής απόδοσης καλύπτονται μόνο όταν αφορούν τις πρόσθετες επενδύσεις που είναι απαραίτητες για να επιτευχθεί ένα ανώτερο επίπεδο ενεργειακής απόδοσης. Ό,τι δεν συμβάλλει άμεσα σε αυτό το στόχο δεν θεωρείται επιλέξιμο. Επιπλέον, δεν παρέχεται οικονομική στήριξη για έργα που απλώς υλοποιούν ήδη θεσπισμένα και σε ισχύ κοινοτικά πρότυπα συμμόρφωσης..
- Δαπάνες για εγκατάσταση αποδοτικών συστημάτων τηλεθέρμανσης και/ή τηλεψύξης. Οι δαπάνες για την εγκατάσταση αποδοτικών συστημάτων τηλεθέρμανσης και τηλεψύξης θεωρούνται επιλέξιμες όταν αφορούν την κατασκευή ή την αναβάθμιση ενός συστήματος που είναι ή πρόκειται να γίνει ενεργειακά αποδοτικό. Η χρηματοδότηση καλύπτει αποκλειστικά έργα που βελτιώνουν ή επεκτείνουν τέτοια συστήματα. Αν το σύστημα δεν έχει ακόμα επιτύχει πλήρη ενεργειακή απόδοση λόγω των εργασιών στο δίκτυο διανομής, τότε οι επιπλέον βελτιώσεις που απαιτούνται για να φτάσει στα κριτήρια ενεργειακής απόδοσης πρέπει να υλοποιηθούν μέσα σε τρία χρόνια από την έναρξη των εργασιών αυτών.
- Δαπάνες για την εξυγίανση περιβαλλοντικής ζημίας, την αποκατάσταση φυσικών οικοτόπων και οικοσυστημάτων. Σε επενδύσεις που αφορούν την αποκατάσταση περιβαλλοντικής ζημίας ή την ανασυγκρότηση φυσικών οικοτόπων και οικοσυστημάτων, ως επιλέξιμες θεωρούνται οι δαπάνες που αφορούν τις σχετικές εργασίες εξυγίανσης ή αποκατάστασης, αφού αφαιρεθεί η αύξηση της αξίας που προκύπτει για τη γη ή το ακίνητο λόγω των παρεμβάσεων αυτών. Δεν θεωρούνται επιλέξιμες οι δαπάνες που αφορούν την αποκατάσταση περιοχών που έχουν υποστεί ζημιές από φυσικά φαινόμενα όπως πλημμύρες, σεισμοί ή πυρκαγιές, καθώς και αυτές που σχετίζονται με την αποκατάσταση χώρων λόγω διακοπής λειτουργίας εργοστασίων παραγωγής ενέργειας ή ορυχείων και εξορυκτικών δραστηριοτήτων.
- Δαπάνες για την αποδοτική χρήση των πόρων και για τη στήριξη της μετάβασης προς μια κυκλική οικονομία. Οι επιλέξιμες δαπάνες αφορούν τις πρόσθετες επενδύσεις που προκύπτουν όταν συγκρίνουμε το συνολικό κόστος ενός έργου με ένα αντίστοιχο έργο ή δραστηριότητα λιγότερο φιλική προς το περιβάλλον, το οποίο εμπίπτει σε μία από τις εξής κατηγορίες:
- Αντιπαράδειγμα αποτελεί μια παρόμοια επένδυση, η οποία θα μπορούσε εύλογα να υλοποιηθεί είτε σε νέα είτε σε ήδη υφιστάμενη παραγωγική διαδικασία χωρίς να απαιτείται επιχορήγηση, αλλά δεν εξασφαλίζει το ίδιο βαθμό αποδοτικής χρήσης των πόρων.
- Αντιπαράδειγμα συνιστά η επεξεργασία αποβλήτων με μέθοδο που κατατάσσεται χαμηλότερα στην ιεραρχία διαχείρισης αποβλήτων, όπως ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 4 του ν. 4819/2021 (Α’ 129), ή η επεξεργασία αποβλήτων, προϊόντων, υλικών ή ουσιών με τρόπο λιγότερο αποδοτικό όσον αφορά τη χρήση των πόρων.
- Αντιπαράδειγμα αποτελεί η επένδυση σε συμβατική παραγωγική διαδικασία που βασίζεται σε πρωτογενείς πρώτες ύλες ή υλικό τροφοδοσίας, εφόσον το παραγόμενο δευτερογενές προϊόν — είτε επαναχρησιμοποιούμενο είτε ανακτημένο — μπορεί να αντικατασταθεί τεχνικά και οικονομικά από το αντίστοιχο πρωτογενές υλικό
- Δαπάνες για επαγγελματική κατάρτιση
- Δαπάνες για συμμετοχή ΜμΕ σε εμπορικές εκθέσεις
- Δαπάνες για πρόσληψη εργαζομένων σε μειονεκτική θέση και εργαζομένων με αναπηρία.
- Δαπάνες για επενδυτικές ενισχύσεις προς ΜΜΕ
Μη επιλέξιμες Δαπάνες
- Τα λειτουργικά έξοδα της επένδυσης,
- η αγορά επίπλων και σκευών γραφείου, εκτός εάν είναι βασικό τμήμα του παραγωγικού εξοπλισμού της επένδυσης,
- η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων.
- η αγορά οικοπέδων, γηπέδων και αγροτεμαχίων. Σε περίπτωση αγοράς κτιριακών εγκαταστάσεων, δεν μπορεί να ενισχυθεί το τμήμα της δαπάνης που αφορά στην αξία του οικοπέδου επί του οποίου αυτές έχουν ανεγερθεί,
- η εισφορά στο εταιρικό κεφάλαιο ακινήτων, μηχανημάτων και λοιπών πάγιων στοιχείων,
- Η ανέγερση ή η επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων σε γήπεδα που δεν ανήκουν στην κυριότητα του φορέα της επένδυσης δεν θεωρείται επιλέξιμη δαπάνη, εκτός εάν το γήπεδο έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο ή κάποιον φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως ορίζεται στο άρθρο 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143). Εναλλακτικά, επιτρέπεται εφόσον το γήπεδο έχει μισθωθεί από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, είτε φυσικό είτε νομικό πρόσωπο, ή έχει αποκτηθεί δικαίωμα επιφανείας για τον συγκεκριμένο σκοπό. Η διάρκεια της μίσθωσης ή του δικαιώματος επιφανείας πρέπει να καλύπτει το χρονικό διάστημα που ορίζεται στην περ. β του άρθρου 25 σχετικά με τις μακροχρόνιες υποχρεώσεις, συν επιπλέον τέσσερα (4) χρόνια από την επίσημη ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης. Οι μισθώσεις αυτές μπορούν να γίνονται και με ιδιωτικό έγγραφο, αρκεί να καταχωρούνται ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και το συμφωνητικό να μεταγράφεται στο αρμόδιο υποθηκοφυλακείο ή να καταχωρείται στο Κτηματολόγιο, σύμφωνα με τη νομοθεσία.
Βαθμολογούμενα Κριτήρια
Τα βαθμολογούμενα κριτήρια του καθεστώτος «Μεταποίηση – Εφοδιαστική Αλυσίδα» (νόμος 4887/2022) χωρίζονται σε τέσσερις βαθμολογούμενες ομάδες, όπως αναφέρονται παρακάτω:
Ομάδα Α: Αξιολόγηση Ωριμότητας του επενδυτικού σχεδίου (βαθμολογία 0-42)
Εξετάζονται παράγοντες που αποδεικνύουν την ετοιμότητα της επένδυσης για υλοποίηση, όπως:
- Διαθεσιμότητα τόπου εγκατάστασης.
- Υποβολή αιτήσεων για περιβαλλοντική αδειοδότηση, προέγκριση και έκδοση οικοδομικής άδειας, καθώς και αιτήσεις για αναθεώρηση ή άδεια εγκατάστασης.
- Προτεραιότητα δίνεται σε οργανωμένους χώρους υποδοχής.
- Ακολουθούν οι οριοθετημένοι χώροι που δεν έχουν πλήρη αδειοδότηση.
- Τέλος, οι εγκαταστάσεις εκτός αυτών των περιοχών λαμβάνουν χαμηλότερη βαθμολογία.
Ομάδα Β: Αξιολόγηση Χρηματοοικονομικών Στοιχείων του Φορέα (βαθμολογία 0-25)
Η αξιολόγηση διαφοροποιείται ανάλογα με το εάν ο φορέας είναι υφιστάμενος ή νέος:
- Για τους υφιστάμενους φορείς, οι αριθμοδείκτες υπολογίζονται με βάση τη μέση τιμή των οικονομικών μεγεθών που καταγράφονται στις οικονομικές καταστάσεις των δύο (2) τελευταίων κλεισμένων διαχειριστικών χρήσεων, πριν από την αίτηση υπαγωγής.
- Για τους νέους φορείς, η αξιολόγηση βασίζεται στα οικονομικά μεγέθη των μετόχων/εταίρων τους από τις δύο τελευταίες κλεισμένες χρήσεις, ως εξής:
- Μέτοχοι/Εταίροι Νομικά Πρόσωπα: Εφόσον έχουν συμμετοχή άνω του 25% στον φορέα της επένδυσης, λαμβάνονται υπόψη σωρευτικά τα οικονομικά μεγέθη των δύο τελευταίων χρήσεων των εταιρειών στις οποίες μετέχουν.
- Μέτοχοι/Εταίροι Φυσικά Πρόσωπα με συμμετοχή σε άλλες εταιρείες: Αν έχουν ποσοστό άνω του 25% στον φορέα της επένδυσης και άνω του 25% σε άλλες εταιρείες, τότε συνυπολογίζονται και τα οικονομικά μεγέθη αυτών των εταιρειών, αθροιστικά.
- Μέτοχοι/Εταίροι Φυσικά Πρόσωπα που ασκούν Διοίκηση: Αν έχουν ποσοστό άνω του 25% στον φορέα της επένδυσης και δεν έχουν συμμετοχή άνω του 25% σε άλλες εταιρείες, αλλά έχουν ασκήσει εκτελεστική διοίκηση (π.χ. Διευθύνων Σύμβουλος, Εκτελεστικός Πρόεδρος) σε άλλες εταιρείες για τουλάχιστον 6 μήνες ανά έτος, τότε συνυπολογίζονται τα οικονομικά μεγέθη των εταιρειών αυτών.
Ομάδα Γ: Αξιολόγηση Στοιχείων Βιώσιμης Ανάπτυξης (Βαθμολογία 0-18)
Η βαθμολογία της Ομάδας Γ βασίζεται σε δύο βασικά κριτήρια:
- Δείκτης STEP Seal: Αξιολογείται η ύπαρξη πιστοποιήσεων που σχετίζονται με περιβαλλοντική διαχείριση, κοινωνική υπευθυνότητα και βιώσιμη ανάπτυξη
- Δείκτης Εξωστρέφειας: Υπολογίζεται ο μέσος όρος του ποσοστού εξαγωγών της επιχείρησης, βάσει των δύο τελευταίων κλεισμένων διαχειριστικών χρήσεων πριν την αίτηση υπαγωγής. Όσο μεγαλύτερο το ποσοστό εξαγωγών, τόσο υψηλότερη η βαθμολογία.
Ομάδα Δ: Αξιολόγηση Αύξησης της Απασχόλησης (Βαθμολογία 0-15)
Η βαθμολογία σε αυτή την ομάδα προκύπτει από τον αριθμό των νέων θέσεων εξαρτημένης εργασίας που προβλέπεται να δημιουργηθούν από το επενδυτικό σχέδιο, αναλογικά με το συνολικό επιλέξιμο κόστος της επένδυσης (υπολογισμός σε χιλιάδες ευρώ).
Όσο περισσότερες θέσεις εργασίας δημιουργεί η επένδυση σε σχέση με το ύψος της δαπάνης, τόσο υψηλότερη η βαθμολογία.
Περίοδος, τρόπος υποβολής και διάρκεια υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων
Η περίοδος υποβολής αιτήσεων για την υπαγωγή επενδυτικών σχεδίων στο παρόν καθεστώς ξεκινά την 1η Ιουλίου 2025 και ολοκληρώνεται στις 31 Οκτωβρίου 2025. Οι αιτήσεις υποβάλλονται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Αναπτυξιακών Νόμων (ΠΣ-Αν) και κατατίθενται στις εξής αρμόδιες υπηρεσίες:
- Για επενδυτικά σχέδια με προϋπολογισμό από 1.000.000€ έως 3.000.000€ που υλοποιούνται στις Περιφέρειες Μακεδονίας και Θράκης, η υποβολή γίνεται στη Διεύθυνση Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Εσωτερικών, Τομέας Μακεδονίας – Θράκης.
- Για όλα τα υπόλοιπα επενδυτικά σχέδια, η υποβολή γίνεται στη Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακών Νόμων και Άμεσων Ξένων Επενδύσεων της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Για περισσότερες πληροφορίες, αναφορικά με το νέο Καθεστώτος ενίσχυσης – Μεταποίηση και Εφοδιαστική Αλυσίδα του ανανεωμένου Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022 και τον προγραμματισμό των επενδυτικών σας σχεδίων μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας στα τηλ. 231 0 552000 & 210 9580000 & στο email [email protected].

